Jak jeździć na starych oponach?

0
35

Tytuł niniejszego artykułu brzmi nieco przewrotnie, gdyż jazda na starych i wyeksploatowanych oponach jest możliwa, choć w dużym stopniu niebezpieczna. Oczywiście istnieją przepisy i zalecenia dotyczące ich zużycia, ale – jak zwykle to bywa – nie mają one zbyt wiele wspólnego z normalną eksploatacją.

Kiedy opona jest już stara?

Trudno jednoznacznie zweryfikować, kiedy opona jest już stara. Według obowiązujących zaleceń, nie powinno się eksploatować opon starszych niż 10 lat. Oczywiście dotyczy to wszystkich opon, niezależnie od tego, czy wyglądają one dobrze, czy też nie. Powód takiego stanu rzeczy jest prosty: guma wchodzi w reakcje z tlenem i ozonem, dzięki czemu z biegiem czasu ulega osłabieniu. Naturalnie producenci opon dodają do mieszanki specjalne substancje spowalniające te procesy, ale – jak to mawiał klasyk – nic nie trwa wiecznie.

Opony jak długo użytkować?

Odpowiadając na pytanie zawarte w śródtytule: aż do „zdarcia”. Dosłownie i w przenośni rzecz jasna. Według obowiązujących przepisów, głębokość rowka bieżnika nie może być niższa od 1.6 mm. Jest to bardzo mało, dlatego wielu producentów zaleca, by wahała się ona co najmniej pomiędzy 3 a 4 mm.

Skąd ta różnica? Przede wszystkim stąd, że wspomniana norma jest obliczana dla suchej jezdni. Jeśli parametry jazdy ulegną zmianie (spadnie deszcz, pojawi się lód), to nawet i w tym przypadku jazda może się okazać bardzo niebezpieczna. Oczywiście wymianę należy przeprowadzić również wtedy, gdy na jej powierzchni ukażą się deformacje lub wybrzuszenia.

Stare opony a jakość jazdy

Co dzieje się z samochodem, który porusza się na starych oponach? Pierwszą reakcją, którą z pewnością odczuje kierowca, jest charakterystyczne drżenie. Wiąże się ono ze zjawiskiem twardnienia gumy, która z biegiem czasu traci swoją sprężystość. Kolejnym objawem zużycia opon jest wydłużenie dystansu hamowania, a nawet częściowa utrata stabilności jazdy.

Z biegiem czasu zużyta opona (w najlepszym razie) pęknie. Przy okazji należy pamiętać, że eksploatowana opona zużywa się zdecydowanie wolniej. Niemieccy badacze zaobserwowali, że największe ryzyko złapania gumy towarzyszy rzadkim wyjazdom. Dotyczy to zwłaszcza tych pojazdów, które od czasu do czasu pojawiają się na drogach.

Podsumowanie

Opony to element samochodu, który jest narażony na intensywne przeciążenia, otarcia, pęknięcia i ścieranie. Dlatego tak ważne jest, by wymieniać je nie tylko ze względu na obowiązujące przepisy, ale – przede wszystkim – z uwzględnieniem własnego, zdrowego rozsądku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here